Volim upoznati osobu iza brenda. Nekako u tom trenutku brend postane živ i opipljiv. Subjektivna sam, ali upravo ta osoba može mi potaknuti dodatnu ljubav prema brendu ili me navesti da raskinem svaki odnos s brendom. Proizvod nije kriv, ali meni je važna energija i osobnost koja pokreće priču.
Iza brenda BeSafe nalazi se Neda Zubović Mihaljević. Kako opisati Nedu, osobu s kojom sam uživo pričala tek nekoliko minuta u gužvi Sajma beba, djece i trudnica ? Neobično smirena u današnje vrijeme, ali pritom ugodna. Veliki znalac, ne samo o svojim brendovima, već i mnogim, zaista važnim stvarima - o tome ćete čitati malo niže u tekstu. I borac. Neda aktivno radi na osvještavaljanju okoline o važnosti ne samo autosjedalica, jer to svi već znamo (nadam se), već o važnosti i sigurnosti djeteta da je autosjedalica okrenuta suprotno od smjera vožnje. Da ne duljim, pročitajte intervju s Nedom Zubović Mihaljević i saznajte sve o autosjedalicama!
- Kao mama, izrazito mi je važna sigurnost djeteta, posebno u vožnji autom. Međutim, i dalje svako toliko čujem komentar na moju pretjeranu brigu 'Kako smo se nekada svi vozili bez autosjedalice i sve je bilo u redu'. Osobno, imam 100 protuargumenata na ovu izjavu, ali voljela bi da nam kažete vaše iskusno i stručno mišljenje!
-
Glavni protuargument za ovu izjavu je statistika
MUPa koja navodi da svake godine više od 550 djece putnika u vozilima sudjeluje
u prometnim nesrećama na hrvatskim cestama. Za tu djecu definitivno nije sve bilo
u redu, a pogotovo ne za one među njima koji smrtno stradaju ili zadobiju teške
tjelesne ozlijede. MUP također redovito upoozorava o tome da su do prije 15tak petnaestak godina djeca
više u prometu stradavala kao pješaci, a danas više stradavaju kao putnici u
vozilima. I to u vozilima u kojima ih prevoze njihovi najbliži: roditelji, bake
i djedovi, s kojima bi se zapravo trebali najsigurnije osjećati.
-
U svom radu imali smo prilike upoznati roditelje
koji su doživjeli prometnu nesreću sa svojim djetetom i vjerujte da nakon
preživljene nesreće, u drugoj prilici za život koju dobiju, izrazito mnogo
pažnje posvećuju tome da nabave odgovarajuću autosjedalicu i na najsigurniji
mogući način prevoze svoje dijete u automobilu.
- Nedavno je donesena nova EU regulativa kojom je određen minimum za vožnju djeteta u smjeru kretanja auta. Možete li nam pojasniti zašto tako stroge mjere i koje su?
-
Nova i-Size regulativa navodi da se djeca ne
smiju voziti okrenuta u smjeru vožnje prije navršenih 15 mjeseci života,
također uvodi bočno testiranje kao obavezno i razvrstava proizvode po grupama
prema visini i građi djece, a ne samo po njihovoj težini. Osobno smatram da
minimum od 15 mjeseci za smjer vožnje nije stroga mjera s obzirom na to da
Američka Pedijatrijska Akademija kao minimum postavlja drugi rođendan (dakle 24
mjeseca), a da roditelji u Skandinaviji, na čelu sa Švedskom već više od trideset
godina voze svoju djecu u smjeru suprotnom smjeru vožnje do četvrte ili čak
pete godine života (48-60 mjeseci).
-
Razlog za to je da do te dobi dječje tijelo nije
u mogućnosti podnijeti opterećenje na
vrat do kojeg dolazi u slučaju najčešćih i istovremeno najopasnijih sudara: frontalnih
i bočnih sudara. Na njih se odnosi 96% svih sudara, događaju se uobičajeno pri
većim brzinama i za njih je karakteristično da se u koliziji nalaze dva vozila
koja su se do tada kretala u suprotnim smjerovima. Prilikom sudara najopasnije
ozljede vezane su uz glavu i vrat djeteta. Kada je dijete okrenuto u smjer
vožnje njegovo tijelo zadržavaju pojasevi autosjedalice, a njegova relativno
velika i teška glava (koja kod male djece iznosi oko 25% težine tijela)
nastavlja kretanje prema naprijed. Taj nagli pomak glave prema naprijed izlaže
dijetetov osjetljivi vrat (posebice leđnu moždinu koja se nalazi unutar
elastičnije kralježnice) opterećenju čije posljedice mogu biti kobne po život
djeteta. Također, lubanja i lice izloženi su udarcima fragmenata koji u slučaju
sudara lete po kabini vozila, pogotovo zato što glava, povučena silom udarca
izlazi iz zaštićenog okvira autosjedalice. Osim ozljeda glave i vrata, mogu se
dogoditi i ozljede unutrašnjih organa radi pritiska pojaseva kojima je dijete
vezano u autosjedalicu.
-
U autosjedalici postavljenoj unatrag sila frontalnog udarca raspoređuje se na
čitava leđa i glavu djeteta. Kad je dijete u takvoj autosjedalici, vrat i
kralježnica djeteta ostaju u ravnini, a naslon autosjedalice apsorbira sile
sudara. Glava djeteta zadržava se unutar autosjedalice, a leđni dio
autosjedalice štiti dijete od udarca u razbijene dijelove vozila ili druge
predmete koji ulaze u automobil prilikom sudara.
- Ponuda autosjedalica je iznimno velika i mnogi roditelji se izgube u odabiru one koja je idealna za njihovo dijete, možete li nas provesti kroz najvažnije segmente kod odabira autosjedalice.
-
Najvažnije je da autosjedalica ima odgovarajuće
ateste (noviji i-Size ili stari ECE R44 04 certifikat), da nije bila u sudaru,
te da se kupuje iz pouzdanog izvora. BeSafe ne preporuča nabavu rabljenih
autosjedalica jer su one potencijano oštećene sudarom ili nepravilnim
korištenjem, a ta oštećenja ne moraju biti vidljiva.
-
Važno je da autosjedalica odgovara veličini,
težini i dobi djeteta, te da odgovara vozilu u koje će biti postavljena.
Izrazito je važno autosjedalicu prije kupnje postaviti u automobil i isprobati
postavljanje i to na način na koji će biti korištena. Dakle, ako se
autosjedalica može postaviti u oba smjera, potrebno je isprobati postavljanje u
oba smjera, kako ne bi došlo do iznenađenja ako roditelji požele promjeniti
smjer vožnje.
-
Prije kupnje autosjedalice potrebno je
informirati se o sigurnosti djece i autosjedalicama, a može se proučiti
rezultate testiranja koja provode udruge potrošača, savezi automobilskih
klubova ili specijaliziranui časopisi.
-
Osobno bih za svoje diejte nabavila jedino
autosjedalicu koja je položila najstrože testiranje – Plus Test. Plus Test je
jedini test koji mjeri opterećenje na vrat testne lutke koje se javlja tokom
sudara. Razmišljanje koje je u podlozi Plus Testa je da niti jedno dijete koje
se vozi u autosjedalici koja je položila Plus Test ne bude životno ugroženo ili
teško ozlijeđeno u slučaju sudara.
- Koliko je važno da dijete sudjeluje u odabiru autosjedalice?
-
Dijete će se voziti u svojoj novoj autosjedalici,
pa je poželjno i s djetetom isprobati autosjedalicu. To se pogotovo odnosi na
specifične modele, primjerice sjedalice koje zahtjevaju da dijete prihvati
određen sustav vezanja koji je ograničavajući za dijete.
-
Pritom treba imati na umu da će dijete rasti i
ako se autosjedalica uzima za duži period, potrebno je provjeriti da će doista
odgovarati djetetu i kad naraste.
-
Ipak, odabir sjedalice je odgovornost roditelja,
a djetetu se eventualno treba dati da odabere boju presvlake ili možda samo
jednu od mekih plišanih igračaka koje će ponijeti sa sobom na putovanje. Tvrde
igračke, kao i drugi predmeti u vozilu i tijela nevezanih osoba u slučaju
sudara postaju projektili koji mogu ozlijediti dijete i druge suputnike.
-
- . Mislim da mnogi roditelji nisu upoznati s rokom trajanja autosjedalica. Koliko je rok trajanja za BeSafe autosjedalice i zašto ga je važno poštivati?
-
Rok trajanja za svaku autosjedalicu može se
provjeriti u uputama autosjedalice. Iako su vrlo kvalitetne i napravljene su tako
da podnose velika opterećenja i razne vremenske uvjete, autosjedalice nisu
vječne i nakon niza godina korištenja potrebno ih je zamjeniti. Također,
sjedalice je potrebno zamjeniti nakon sudara jer ne možemo biti sigurni da bi
sjedalica i njeni pojasevi pri idućem optrećenju na adekvatan način zaštitili
sigurnost malog putnika.
- . BeSafe je vrlo često pobjednik u svojoj kategoriji prema ADAC testovima, možete li nam pojasniti sistem testiranja i način ocjenjivanja?
-
Europske udruge potrošača svake godine obavljaju
testiranja dječjih autosjedalica koje su nove na tržištu. Proizvođači
autosjedalica nisu uključeni u odabir sjedalica, a udruge potrošača proizvode
kupuju od stvarnih trgovaca, obično u Njemačkoj. Dinamičke testove sudara
obavlja ADAC u Južnoj Njemačkoj prema kriteriju ispitivanja ADAC testova.
Proizvođači autosjedalica nemaju pristup informacijama o rezultatima
ispitivanja za vlastite proizvode prije nego što test objavljuju Stiftung
Warentest i ADAC. Ispitivanja sudara na ADAC-u su stroža od testiranja koja je
potrebno proći za dobivanje odobrenja ECE R44. Prednji i bočni sudari su
najvažniji elementi testova, a konstrukcija sjedalice je također jedan od
čimbenika. Dinamički rezultati ispitivanja sudara predstavljaju 50% ukupne
ocjene po proizvodu, a drugih 50% temelji se na subjektivnijim kriterijima (kao
što su rizik zlouporabe, jednostavnost postavljanja, udobnost za dijete,
praktičnost rukovanja i čišćenja i sl.). Osim toga, ADAC obavlja vrlo strogo
testiranje sadržaja opasnih kemikalija u autosjedalicama. Ovaj se kriterij
kontinuirano ažurira prema novim istraživanjima i znanjima.
- . Montiranje autosjedalice mnogima se čini suviše komplicirano ili se jednostavno boje da ne učine nešto krivo, mogu li se obratiti Mikroedri kao zastupniku za BeSafe za pomoć u montaži?
-
Postavljanje se često na prvi pogled čini
kompliciranijeim nego što to u stvari jest. U svakom slučaju, roditelji se mogu
za pomoć obratiti osobama koje rade u trgovinama, mogu se obratiti distributerima
kao što je Mikroedra, Policiji, HAKu i udruzi Roda koja daje brojne savjete o
autosjedalicama i obavlja besplatne preglede autosjedalica.
-
Ipak, sigurnost djeteta je odgovornost
roditelja. Zato je pri postavljanju autosjedalice potrebno proučiti upute
proizvođača i pratiti ih doslovno, te ne pokušavati preskakati korake ili
improvizirati. Upute je potrebno pohraniti uz autosjedalicu za slučaj idućeg
postavljanja sjedalice.
-
Primjećujemo da se sve više roditelja informira
o postavljanju autosjedalica putem Interneta, primjerice facebook grupa ili
youtube filmića. To nije način koji bismo preporučili jer se često dogodi da
roditelji pomješaju nazive sjedalica i prate upute za krivi proizvod ili dobiju
dobronamjeran, ali nestručan savjet.
-
Dakle, potrebno je odvojiti vrijeme za
proučavanje uputa i to u miru, idealno bez djeteta u blizini i napraviti redom
sve korake postavljanja. Prvi put je najteže, a dalje obično ide bez ikakvih
problema.
Mikroedra je zastupnik za BeSafe autosjedalice.
Love,
Ana
Nema komentara:
Objavi komentar