20. sij 2011.

Što se krije iza čarobnih sastojaka krema za lice?

Bok drage moje,
kako ste mi?

Priznat ćete da sam se u zadnje vrijeme raspisala i da vas ubijam člancima, ali ima toga što želim podijeliti sa vama! Evo jednog članka koji sam našla surfajući tportal-om   naišla sam na super tekst kojeg sam u cijelosti copy/pejstala. Napomena, ima ga dosta ali vrijedi pročitat ga cijelog!



Čitajući opise kremica za lice, dobivate dojam da se kozmetička industrija pretvorila u globalni znanstveni laboratorij iz kojeg frcaju nove formule, revolucionarna otkrića i čudesni novi sastojci u borbi za vječnu mladost i ljepotu. Oni će ispeglati bore i produžiti trepavice, a tijelo poslije kupke mirisat će poput 'crnog dijamanta i lotosova cvijeta'
Prebirući po kremicama za lice na policama kozmetičke robe, kupac na kutijici jednog pariškog kozmetičkog diva može pročitati: 'Novo! Noćna krema protiv bora s Bosweloxom!' Ne znate što je Boswelox? Niste jedini. Niste jedini ni ako ne znate što se krije iza tzv. kompleksa Nutrileum ili ako vam nije jasno zašto je u opisu neke kreme naglašeno ono 'detox'. U opisu sastojaka i djelovanja kozmetike ima vjerojatno mnogo toga što vam baš nije posebno razumljivo, ali zato zvuči nedokučivo znanstveno. Zaslužujete li vi to?

Sudeći po tim nedokučivo znanstvenim, kićenim opisima sastava i djelovanja kremica, losiona, maskara, pjena za kupanje ili boja za kosu, na ambalaži i u reklamama, čovjeku se čini da se kozmetička industrija doista pretvorila u globalni znanstveni laboratorij iz kojeg frcaju tajanstvene nove formule, revolucionarna otkrića i čudesni novi sastojci u borbi za vječnu mladost i ljepotu. Jer oni će zauvijek ispeglati bore i produžiti trepavice, a tijelo poslije kupke mirisat će poput 'crnog dijamanta i lotosova cvijeta'. Ali, koliko u svemu ima znanosti, a koliko iluzije?
Nada se prodaje u parfumerijama
Kažu da proizvođači kozmetike dobro znaju posao: u tvornicama proizvode kreme, a u parfumerijama prodaju nadu. To je, kako bi rekao engleski liječnik i znanstveni novinar, dr. Ben Goldacre u svojoj knjizi 'Loša znanost', 'strogo regulirana industrija gdje se oko besmislice vrti velik novac, gdje nalazimo jake uigrane ekipe iz međunarodnih biotehničkih tvrtki koje proizvode elegantnu, zbunjujuću, sugestivnu, ali vrlo obrambenu pseudoznanost'. Oni igraju na provjerenu kartu da potrošaču ništa nije toliko važno kao iluzija, a podmazujući iluziju o vječnoj mladosti, ljepoti i privlačnosti, izvlače iz džepova debele svote novca. Kozmetička industrija je druga najjača kemijska industrija u svijetu, pa nije slučajno da je najbogatija žena u Francuskoj, vlasnica kozmetičkog diva L'Oreal, milijarderka Liliane Bettencourt, toliko financijski moćna da je i na pragu devedesete nedavnim skandalom mogla uzdrmati francusku vladu.

Svoje tvrdnje o funkcioniranju kozmetičke industrije Goldacre potkrepljuje primjerom o hidratantnim kremama. Svaka hidratantna krema, kaže on, vlaži kožu, ali ono što koži čini skupa krema, čini i običan vazelin ili pripravak smućkan u kućnoj radinosti od maslinovog i kokosovog ulja, meda ili pčelinjeg voska i ružine vodice (može i obična voda). Ali industrijske kreme su mnogo složenije, pune čarobnih sastojaka, kao što su Regenium XY, kompleks Nutrileum, RoC Retinoil Correxion ili Tenseur Peptidique Vegetal, obećavajući nešto otmjeno, skupo i djelotvorno. Jer vi to zaslužujete.

U njima postoje tri skupine sastojaka, objašnjava dr. Goldacre. Prve su žestoke kemikalije, kao što su alfahidroksilne kiseline koje pri visokim koncentracijama koži doista daju mlađi izgled, ali iritiraju, peku i grizu, pa se prema zakonu moraju temeljito razrijediti vodom. Budući da se na etiketi ne mora istaknuti postotak nekog sastojka, tvrtke ih navode i onda kada su prisutne u tragovima, koristeći slavu njihove djelotvornosti pri žestokim koncentracijama. Drugi sastojak gotovo svih razvikanih šik krema je skuhan i zgnječen protein povrća (Tenseur Peptidique Vegetal ili kako ih već zovu kojeg mjeseca), 'dugi, gnjecavi lanci aminokiselina koji plutaju u kremi', a oni se uvlače i stežu, privremeno peglajući bore, zbog čega imate osjećaj zategnutosti kože. Treći dio je uglavnom dugi popis ezoteričnih sastojaka (na etiketi samo jednog losiona za tijelo možete naći šest vrsta ulja i četiri različita ekstrakta), pa i onih koji prije spadaju u rubriku 'vjerovali ili ne', nego na popis sastojaka kozmetičkog proizvoda. Jedan od njih je, navodi dr. Goldacre, kompleks Valmontovog staničnog DNK, dobiven od 'DNK posebno tretirane lososove ikre'. No, kada bi vaša koža i mogla upiti cijeli DNK lososa, upila bi upute za gradnju ribljih stanica! Je li to recept za preobrazbu žena u romantične morske sirene bez bora? Ili što znači opis 'sredstvo za njegu kože na bazi kisika'? Ukoliko nemate sposobnost fotosinteze, kisik ionako ne možete upiti kroz kožu, a riječ je zapravo o običnoj pjenici.

Svaka hidratantna krema vlaži kožu, ali ono što koži čini skupa krema, čini i običan vazelin Jedan je od takvih sastojaka 'dobivenih na bazi najnovijih znanstvenih istraživanja' – uobičajena fraza za uvjeravanje potrošača o ozbiljnim namjerama - i spomenuti Boswelox, ta proizvoljna pseudoznanstvena kovanica, kako je opisuje Sense About Science (britanska nezavisna udruga za borbu protiv zloporabe znanosti), iza koje bi se trebao kriti 'revolucionarni fito-kompleks koji kombinira snagu ekstrakta Boswellie serrate (indijsko drvo) i mangana, uklanjajući bore nastale usred mikrokontrakcija lica'. Očekivati od ljudi da prihvate takvo maglovito objašnjenje je vrijeđanje njihove inteligencije, komentirao je glasnogovornik te udruge, dr. Aarathi Prasad. Tu je znanost, kaže Prasad, naprosto izvučena iz konteksta. No, zato je potkrijepljena testom koji dokazuje 87-postotno smanjenje bora. Isto kao i u slučaju učinkovitosti 'tri-aktilinskog’ instant-odstranjivača koju je potvrdilo 83 posto od 25 žena.

Zašto je kozmetička industrija neuništiva?

Istraživačke studije financiraju same kozmetičke firme, privatnim novcem, rezultati su rijetko dostupni u obliku valjanog znanstvenog članka, a većina 'dokaza' spominjanih u reklamama su subjektivna izvješća, gdje je valjda i bedacima jasno da uzorak od 25 žena ne može dovesti do objektivnog zaključka. Ali takve se brojke u reklamama obično navode mikrositnim slovima.

Poseban problem pak čini poplava tzv. prirodne kozmetike, pod čime se, kao i u hrani, nerijetko prodaje i podmeće sve i svašta na valu eko i bio mode (četvrtina Nijemaca daje prednost prirodnoj kozmetici). Prodaje se 'ručno rađena kozmetika, bez sintetskih konzervansa i bez testiranja na životinjama'. Pritom su prstohvat indijanske travice u noćnoj kremi i kap ulja jojobe često dovoljni da se proizvod reklamira kao bio kozmetika, iako glavnina ostalih sastojaka stiže iz istih kemijskih tvornica, kao i za ostale industrijske proizvode.

A u toj prodaji maglovitih obećanja, unatoč svim dokazima, kupci svjesno pristaju na kupovanje ideje, a ne stvarne slike, u kojoj sve više sudjeluju i muškarci. 'Osvježavajući gel za tuširanje s energizirajućim mirisom… True Instinct za muškarca koji voli riskirati… Nova narančasta varijanta s ekstraktima brazilskog vrućeg blata koja stvara magičnu atmosferu i dinamiku sambe', nabraja i tportalov bloger Mile Kekin ponudu običnih gelova za tuširanje.

Kozmetička industrija stoga ostaje neuništiva i kada joj dokažete da brlja, pa kada je objavljen početak svjetske gospodarske krize, protivno razumnom očekivanju, prodaja kozmetike u SAD je porasla za čak deset posto! I nije to prvi puta. U vrijeme velike svjetske krize tridesetih godina prošloga stoljeća, upravo je ona zabilježila porast prodaje. Neki to objašnjavaju činjenicom da vojska nezaposlenih žene, a danas i muškaraca, u kriznim vremenima više obraća pažnju na vanjski izgled ne bi li u nesmiljenoj konkurenciji lakše privukla poslodavce i dobila posao, što je također iluzija za sebe. A što kažu u kozmetičkoj industriji? Brinite o sebi jer vi to zaslužujete, šapće jedan proizvođač kremica za lice.



E sad, sjećate se mog posta naslovom "Trenutno" u  kojem sam pisala o Špoljarima i njihovim kremama koje obožavam? Također sam spomenula da im vjerujem jer znam da su 100% prirodni! Ako pročitate u gornjem tekstu vidjet ćete kako se može napraviti vlastita krema za lice, istu takvu kremu proizvode  Špoljari


Iako nisam pobornik skupih krema za lice, znam da ima cura koje jesu. Koja je vaša najskuplja krema bila?


Love,
Maybe

Broj komentara: 9:

  1. Bas mi je drago sto si objavila ovo,treba svi da procitamo i da dobro upijemo pa se mozda nakon sljedece kupovine i ne razocaramo toliko.Moja koza je super osjetljiva i suha,a probala sam brdo krema.Najskuplja je bila Chanel Hydramax +,bilo je to cim je izasla kolekcija i papreno sam je platila. Pocela koristit i ...nista,nikakva hidratiziranost,ma mislim da je rezultat bio isti kao i da nisam ni stavljala kremu.Od tada se drzim Niveinog programa (iako sam uzput probala jos puuunnoo kremica) jer mi one bar ne iritiraju kozu.
    Mislim da nije poenta dati 150 eura za jednu kremu,vec treba bit konstantan sa rutinom njege lica,svakodnevno ciscenje,tonik,dnevna krema,ne spavati s sminkom na licu,redovno prati kistove...
    Eto sad si me natjerala da se i ja raspisem:)

    OdgovoriIzbriši
  2. e pa ja sam još k'o mala curica skužila da nema te kreme koja će ti ispeglati bore a da ti ih cijenom ne nabije :-p
    sretna sam ako nađem pristojnu hidratantnu kremu koja mi neće iritirati lice (jer sam alergična na sve i svašta) i to je to...
    u zadnje vrijeme mi je lice još osjetljivije pa ne mogu staviti ništa osim pudera (vjerovali ili ne) pa po tome ispada da je puder kemijski čistiji od kreme...ako se koja pita koji koristim - essence soft & natural
    nije loše voditi računa o sebi ali cure, pomirite se s tim da vam isključivo geni dirigiraju hoćete li se zborati ili ne... samo jedan primjer... moja mama ima 60 godina, maže se od srednjoškolskih dana i nema volje navečer skidati šminku, napravi to ujutro i odmah pokrije lice novim slojem... to je žena kojoj nitko ne bi dao ni dana poviše 50 i koja u životu nije imala ni jednu aknu na licu!
    eh,morala sam mami zahvaliti na dobrim genima :-)
    p.s. jutros mi je stigao paket s dreftom... hvala draga :-)

    OdgovoriIzbriši
  3. Ma ja nisam nikad imala niš skuplje od nivee, eventualno neki tester od neke bjesne kreme. Meni je dobra i balea soft&care zelena uz koju kupim i tonik i peeling za manje od 50 kn. Iz to melem jer se ljuštim ko zmija po zimi :( Na kraju mi ispadne da mi je sve od balee koja je jeftina najbolje, od šampona do mlijeka za tijelo :) Sve u svemu jako poučno.

    OdgovoriIzbriši
  4. Ja sam baš neki dan kupila od balee dnevnu kremu za suhu i osjetljivu kožu u onako roza-smečkastoj tubici.. pa me sad zanima da li je ta krema dobra za mene.. kupila sam ju u dm-u i tad baš drugih nije bilo.. i neznam zašto, prodavačica je došla do mene i rekla mi da s obzirom na moje godine da bi trebala neke druge kremice baleine kupiti tj iz druge linije ali da njih sad baš nemaju.. tako da se nadam da nisam pogriješila..

    OdgovoriIzbriši
  5. mislim da kremu nisam platila vise od 30kn ikad i mislim da ni necu, jako puno kozmetike se prodaje na temelju opceg neznanja i neobrazovanosti. srecom s kemijom nemam problema ^_^ pa citam sastav, nemam namjeru placat lijepu ambalazu i razvikano ime, citam sastave obavezno, a i prirodna kozmetika je jos jedna glupost smisljena za izvlacenje para, tako da preferiram "kemiju" nego "prirodno", doduse kao sto vec spomenuh prvenstveno preferiram listu sastojaka :)

    OdgovoriIzbriši
  6. Moram priznat da mi je lakše jer se uvijek osjećam kao socijalka kad kupujem jeftine kreme. Trenutno imam 4 kreme od kojih sam 2 dobila, a 2 kupila. Iako se kod dobivenih radi o L'Orealu kreme mi ne pasu. Doduše hidratozoraju kožu no lice mi je puno pristica,a kako za ostatak njege koristim iste proizvode već mjesecima, ne mogu na njoh baciti krivnju. A druge 2 su smjesno jeftine jedna 50 kn od aloe vere i ruzmarina a druga osvajanja za 30 kn.
    I pitanje za Lendxoiu-bi li mogla jednom napraviti post o teme sto znaci koji sastojak? Slažem se da ovo po drogerijama 100% prirodno nema smisla i da je to laž. Spoljarima vjerujem jer sam pregledala do sto rade a i proizvodnja je mala tako da im labaratorij stvarno ne treba a i sumnjam da si ga mogu priuštiti!

    OdgovoriIzbriši
  7. Uf nisam sigurna da imam dovoljno materijala za pisanje nekakvog posta o tome, a da bi ga prikupila mi treba vremena kojeg bas i nemam. A i ne radim to sasvim studiozno nego procitam, pogledam ima li nesto sumnjivo, nesto na sto sam alergicna ili sto bi me moglo iritirat i to je to. Recimo kreme sa kilometarskim popisom sastojaka za kojih 70% moram googlat da vidim sto su i sto rade izbjegavam, cisto jer je veca vjerojatnost da ima nesto sto ce me iritirat.
    Sto se tice ovih prirodnih, ne mogu pricat nesto o spomenutima jer nisam upoznata s onim sto rade, ali osobno radije kupujem od onih koji imaju labos u kojem mogu provjerit cistocu kemikalija s kojima rade i koji mogu stvarno kontrolirat koncentracije kemikalija koje koriste, pa kiselost konacnog prozvoda i sve drugo. Ali na kraju krajeva je to stvar osobnog izbora pojedinca, jedino sto ja mogu savjetovat je citanje o svemu prije kupovine, bar danas u vrijeme interneta je more informacija dostupno (doduse ponekad zna bit i zbunjujuce priznajem) i ne kupovat nesto samo zato sto netko to dobro upakira i pametno zvuci dok prica.

    OdgovoriIzbriši
  8. Moram napomenuti da je roc retinol i multi correction jedna od rijetkih linija(druge su olay i većina estee lauder) dostupnih na našem tržištu kod kojih se ne može baš puno fulati pri odbiru.

    da,nažalost udruge za kontrolu lijekova,kozmetike i hrane ne kontroliraju natpise na kutijicama. Pitala sam FDA zašto i kad razmisliš odgovor je bio jednostavan. Da postavljaju zamke na svakome proizvodu i da svaka tvrdnja mora biti dokazana najviše bi patile male firme koje nebi bile u mogućnosti dokazati djelotvornost svojih tvrdnji. A velike bi firme našle načine da zaobiđu zakon baš kao što to i sada rade. Ako plaćaš neki laboratorij da istestira nešto potrudit ćeš se da su rezultati u tvoju korist. jedini rezultati koji vrijede su od treće stranke koja nije financirana i da je ispitano u usporedbi sa placebom i drugim proizvodom. Kad radiš u laboratoriju svi rezultati moraju biti potvrđeni slijepom probom a toga ovdje nema. Svi oni nazivi : "dermatološki testirano, nekomedogeno, dermatološki potvrđeno" ne znače baš ništa. Uf,mislim da nisam bila baš ništ jasna.... :-S

    OdgovoriIzbriši
  9. Moram priznati da ja nažalost baš i nisam naišla na puno jeftinih dobrih kremica u dm.... :-(((
    Možda neznam gdje gledati. (neki savjet????)
    Što se tiče kemije, meni moje strukovno znanje biokemije nije pomoglo baš previše, jer način na koji cijela ta industrija funkcionira je apsolutno nespojiv sa ikakvim smislom.

    OdgovoriIzbriši